„Világos értékrenddel” – Ősszel új középiskolai történelem tankönyvvel bővül a kínálat

A Katolikus Pedagógiai Intézet nemrégiben középiskolai történelemtananyag fejlesztésébe kezdett, melynek eredményeképpen egy új tankönyvsorozat válik használhatóvá minden hazai oktatási intézményben.

Az új tankönyvsorozat első két kötetének borítóka (Kép forrása: katped.hu)

A tankönyv megfelel a jogszabályokban, tehát a 2020-as Nemzeti Alaptantervben és az ahhoz illeszkedő tartalmi szabályozókban, így a gimnáziumi, a szakgimnáziumi és az iskolarendszerű felnőttoktatás számára megadott kerettantervekben előírtaknak. Az akkreditált, tankönyvjegyzéken szereplő ingyenesen hozzáférhető tankönyvek bárki számára elérhetőek és rendelhetőek. A tankönyvek tükrözik az új NAT törekvéseit, azaz a kötetek terjedelmüket, a bennük található leckék számát és a tartalom mennyiségét tekintve már önmagukban hordozzák a tananyagcsökkentés üzenetét.

Ahogy a bevezetőben olvashatjuk: „A tankönyv a katolikus egyház kiadványa, amely azonban azzal a szemlélettel készült, hogy mind az egyházi, mind bármely világi iskola diákjai és tanárai szívesen forgassák.” Az alkotók tehát világos értékrendet kívánnak köztvetíteni, de az egyes történelmi jelenségek bemutatásakor törekedtek a soknézőpontúságra.

Állandóság a változékonyságban – a fontos és ismert források ebben a tankönyvben is megjelennek

A kilencedikes és tizedikes kötetek bemutatói már megtekinthető a linkekre kattintva. A szerzők között találunk már ismert és egyelőre kevéssé ismert tankönyvírókat, de a kész munkán is látszik, hogy alapos tanítási és szakmai felkészültséggel rendelkeznek. Az oldalak letisztultak és áttekinthetők, a források jól elvának a tankönyvi főszövegtől, az ábrák pedig szemléletesek és segítik a különféle politikai berendezkedések, bonyolultabb összefüggések vagy történelmi folyamatok megértését.

“Történelmi színesek” teszik érdekessé az egyes témákat

Külön öröm, hogy a leckék mellett helyet kaptak „történelmi színesek” is, melyek egyrészt jól bemutatják az egyes korszakok néhány izgalmas jelenségét. Fontos és hangsúlyozandó újítás, hogy a tankönyvhöz tanári segédanyag is készült, amely az egyes kötetek valamennyi feladatának, kérdésének megoldását, válaszát tartalmazza, de ezen felül minden egyes leckéhez felsorolja a tanórákon alkalmazható feldolgozási módszereket is (a hagyományostól a kooperatívakig).

A feladatgyűjteményben az alkotók külön odafigyeltek a térképes forrásokra, így az topográfiai gyűjteményt is tartalmaz. Minden fejezethez találunk két témazárót – A és B változatot – ezeket a tanár akár egy az egyben használhatja, de arra is természetesenen van lehetőség, hogy a diákok önállóan gyakoroljanak, készüljenek a segítségükkel – illetve egy-egy feladatot a tanórán közösen dolgozzanak fel a pedagógus segítségével.

A tankönyvben körbejárják azokat a kérdéseket is, amelyekkel kapcsolatban még nincs megnyugtató tudományos konszenzus

A tervek szerint a tannkönyvsorozathoz digitális felület is készül, ahol a minden leckéhez digitális feladatokat, érettségi típusú tesztfeladatot, illetve fejezetenként egy érettségi típusú esszét találnak majd a tanárok és a diákok. Itt találnak minden fejezethez két témazárót – A és B változatot –, amelyeket a tanár akár egy az egyben használhatja, Arra is lesz lehetőség, hogy a diákok önállóan gyakoroljanak, készüljenek a feladatbank segítségével, illetve egy-egy feladatot a tanórán közösen dolgozzanak fel a pedagógus segítségével.

A tankönyv részletes elemzéséhez természetesen a tanári gyakorlat szükségeltetik – lehetőség szerint majd személyes oktatásban. Addig is mindenkinek ajánljuk figyelmébe a tankönyvjegyzékben már szereplő első két kötetet:

A kilencedik kötet bemutató anyaga ide kattintva letölthető, a tizedik kötet pedig itt érhető el.

Maróti Zsolt Viktor

Ezt olvastad?

A pozsonyi csata kétségkívül uralja a nyilvánosság történelemmel foglalkozó részét, számos jobbító szándékú vagy vitriolos kritika, illetve támogató vélemény jelent