„Világos értékrenddel” – Ősszel új középiskolai történelem tankönyvvel bővül a kínálat
A Katolikus Pedagógiai Intézet nemrégiben középiskolai történelemtananyag fejlesztésébe kezdett, melynek eredményeképpen egy új tankönyvsorozat válik használhatóvá minden hazai oktatási intézményben.
A tankönyv megfelel a jogszabályokban, tehát a 2020-as Nemzeti Alaptantervben és az ahhoz illeszkedő tartalmi szabályozókban, így a gimnáziumi, a szakgimnáziumi és az iskolarendszerű felnőttoktatás számára megadott kerettantervekben előírtaknak. Az akkreditált, tankönyvjegyzéken szereplő ingyenesen hozzáférhető tankönyvek bárki számára elérhetőek és rendelhetőek. A tankönyvek tükrözik az új NAT törekvéseit, azaz a kötetek terjedelmüket, a bennük található leckék számát és a tartalom mennyiségét tekintve már önmagukban hordozzák a tananyagcsökkentés üzenetét.
Ahogy a bevezetőben olvashatjuk: „A tankönyv a katolikus egyház kiadványa, amely azonban azzal a szemlélettel készült, hogy mind az egyházi, mind bármely világi iskola diákjai és tanárai szívesen forgassák.” Az alkotók tehát világos értékrendet kívánnak köztvetíteni, de az egyes történelmi jelenségek bemutatásakor törekedtek a soknézőpontúságra.
A kilencedikes és tizedikes kötetek bemutatói már megtekinthető a linkekre kattintva. A szerzők között találunk már ismert és egyelőre kevéssé ismert tankönyvírókat, de a kész munkán is látszik, hogy alapos tanítási és szakmai felkészültséggel rendelkeznek. Az oldalak letisztultak és áttekinthetők, a források jól elvának a tankönyvi főszövegtől, az ábrák pedig szemléletesek és segítik a különféle politikai berendezkedések, bonyolultabb összefüggések vagy történelmi folyamatok megértését.
Külön öröm, hogy a leckék mellett helyet kaptak „történelmi színesek” is, melyek egyrészt jól bemutatják az egyes korszakok néhány izgalmas jelenségét. Fontos és hangsúlyozandó újítás, hogy a tankönyvhöz tanári segédanyag is készült, amely az egyes kötetek valamennyi feladatának, kérdésének megoldását, válaszát tartalmazza, de ezen felül minden egyes leckéhez felsorolja a tanórákon alkalmazható feldolgozási módszereket is (a hagyományostól a kooperatívakig).
A feladatgyűjteményben az alkotók külön odafigyeltek a térképes forrásokra, így az topográfiai gyűjteményt is tartalmaz. Minden fejezethez találunk két témazárót – A és B változatot – ezeket a tanár akár egy az egyben használhatja, de arra is természetesenen van lehetőség, hogy a diákok önállóan gyakoroljanak, készüljenek a segítségükkel – illetve egy-egy feladatot a tanórán közösen dolgozzanak fel a pedagógus segítségével.
A tervek szerint a tannkönyvsorozathoz digitális felület is készül, ahol a minden leckéhez digitális feladatokat, érettségi típusú tesztfeladatot, illetve fejezetenként egy érettségi típusú esszét találnak majd a tanárok és a diákok. Itt találnak minden fejezethez két témazárót – A és B változatot –, amelyeket a tanár akár egy az egyben használhatja, Arra is lesz lehetőség, hogy a diákok önállóan gyakoroljanak, készüljenek a feladatbank segítségével, illetve egy-egy feladatot a tanórán közösen dolgozzanak fel a pedagógus segítségével.
A tankönyv részletes elemzéséhez természetesen a tanári gyakorlat szükségeltetik – lehetőség szerint majd személyes oktatásban. Addig is mindenkinek ajánljuk figyelmébe a tankönyvjegyzékben már szereplő első két kötetet:
A kilencedik kötet bemutató anyaga ide kattintva letölthető, a tizedik kötet pedig itt érhető el.
Ezt olvastad?
További cikkek
Küzdelem a lelkekért – A pártállam és az egyházak viszonya a hatvanas években
„Halálra szántak, mégis élünk!” -fogalmazott ily módon Tomka Ferenc atya (Tomka Ferenc – Halálra szántak, mégis élünk Egyházüldözés 1945 – 1990 és az ügynökkérdés; Szent István Társulat az Apostoli Szentszék […]
Tematikus ismétlő feladatlapok az emelt szintű történelem érettségi felkészítéshez
Az emelt szintű érettségi vizsgára történő felkészítés többféleképpen történhet, de az új ismeretek tanításához képest mindenképpen eltérő módszertani eszközöket igényel. A korábbi érettségi vizsgafeladatokhoz könnyen hozzáférhetünk, illetve nagy számban állnak […]
Se veled, se nélküled? – Miről mondunk le azzal, ha az iskolai okoseszközök korlátozása megvalósul?
Az okoseszközök az életünk részévé váltak. Meggyőződéses tömegközlekedőként magam is szeretem az e-bookolvasómat, a telefonomat, de azért nem mondtam le a hagyományos olvasmányaimról sem: könyv és nyomtatott sajtótermék mindig van […]
Előző cikk
Történelemtanítás hátrányos helyzetű tanulókkal
Az ország északi régiójában, egy hátrányos helyzetben lévő térségben járunk, a belvárostól nem messze egy festői környezetben elterülő általános iskolában. Tíz évvel ezelőtt intézményünkbe integráltak egy kisebbségi, túlnyomóan roma származású […]