Filmekről történész szemmel – Az elBeszélő podcast vendége Paár Ádám
A TheHistoryGeek csatorna és az Újkor.hu közös beszélgetős portréműsora, az elBeszélő legújabb adásában Árvai Tünde, Lengyel Ádám és Maróti Zsolt Viktor szerkesztőink Paár Ádámmal beszélgettek, részben nemrég megjelent A kosztümös filmekről történész szemmel című könyve kapcsán.
Paár Ádám ismerős lehet olvasóink számára, mivel számos remek cikk szerzője, elsősorban a Mozgókép rovatot gazdagítja írásaival, de jelent már meg cikke oldalunkon James B. Weaverről vagy épp Martin Luther Kingről is. Az interjúnak köszönhetően most viszont a kedves olvasó a cikkek mögötti embert is kicsit talán jobban megismerheti.
Az adás a már megszokott rendet követve egy személyes résszel kezdődik. Paár Ádám elmesélte, hogy egyszerre végezte az ELTE tanári és politológia szakát, ami részben kihívást jelentett, különösen logisztikai szempontból, mivel két külön egyetemi kar tanulmányi osztályán kellett ügyeket intézni, s közben a város más pontjain is voltak az órák. Ugyanakkor a két szakon megszerzett ismeretek kiegészítették és támogatták egymást. A történelmi filmekkel ebben az időben még nem foglalkozott mélyebben.
![](http://ujkor.hu/wp-content/uploads/2023/09/IMG_1094-1.jpg)
A filmekkel kapcsolatos komolyabb vizsgálata a Méltányosság Politikaelemző Központnál végzett munka kapcsán jött, mivel az intézet bevonta a filmet is elemzési körébe. Ennek a munkának a kapcsán komolyabban is elkezdték érdekelni a filmek, s elkezdett alaposabban foglalkozni a kosztümös filmekkel is – mely fogalom, mint az a beszélgetésből is kiderül, egy ernyőfogalom, mely magában foglal több műfajt, például a kalandfilmeket, a valódi történelmi filmeket vagy akár az ifjúsági filmeket is. Paár Ádámot azonban nem csak az foglalkoztatta, hogy mennyire pontosak egyes alkotások, az is érdekelte, hogy a különböző politikai rendszerekben/társadalmi berendezkedésekben hogyan használták a múlt felidézéséhez a filmet.
Az adás végén szoba került a tudományos ismeretterjesztés fontossága. Paár Ádám elmondta, hogy fontos, hogy a megszerzett tudásanyagunkat rendszerezve és közérthetően átadjuk mások számára. A tudásátadás jó terepe az iskola, ugyanakkor nem minden téma jelenhet meg a közoktatás keretein belül, mégis fontos, hogy hiteles és szakmailag kellő minőségű írások szülessenek, s azok a nagyközönség számára is elérhetőek legyenek – s erre inspirálták tanárai, többek közt Hubai László és Borsányi László is.
A beszélgetés során szóba kerültek különböző filmtípusok, a filmek oktatásban betöltött szerepe, haszna, és az is, mit gondolunk a Magyar vándor című filmről!
A teljes adás megtekinthető az alábbi linkre kattintva:
Ezt olvastad?
További cikkek
A második Szidra-öböl feletti incidens
1989. január 4-en két amerikai F-14 Tomcat vadászrepülőgép lelőtt két líbiai MiG-23 Flogger vadászrepülőgépet. Az esemény diplomáciai és sajtóbotrányt kavart, amiben a Pentagon is magyarázkodni kényszerült. Lengyel Ádám cikke bemutatja […]
A Toyota-háború
Csád és Líbia 1987-ben vívott háborúja rányomta a bélyegét a 21. század hadviselésére, emlékezete ráadásul össze is forrt a Toyota autómárka nevével. A háttér Csád 1960-as függetlenné válása nem zajlott […]
„Olvassanak el mindent, hallgassanak meg minden véleményt, amit csak lehet!” – Interjú Vonyó József történésszel. 2. rész
Két héttel ezelőtt közöltük Vonyó Józseffel készített interjúnk első részét, amelyben főként az oktatás és a pályaválasztás motivációja, körülményei kerültek a középpontba. Most folytatjuk a kutatómunkával, politikai szerepvállalással, településtörténet-írással kapcsolatos […]
Előző cikk
Róma harcosa, avagy milyen az, amikor az ókorról történész ír regényt?
A történész vagy latinista nem tudja levetkőzni magát, még akkor sem, ha végre szakirodalom helyett szórakoztató irodalom olvasására adja a fejét. Engem a latin nyelv és kultúra középiskolás koromban fertőzött […]