Adattár a történelem tanításához
A közoktatást szabályozó, 2020-ban megújult Nemzeti alaptanterv és az ezt részletező kerettantervek több változást hoztak. (A jogszabályok tartalmáról és fogadtatásáról például itt, itt, itt, itt, itt, itt és itt írtunk.) A történelemtanítást több tartalmi újdonság, illetve hangsúlyeltolódás jellemzi, amit lekövet az is, hogy módosult a kötelezően elsajátítandó ún. lexikák (fogalmak, személyek, kronológia, topográfia) köre. Mivel a közép- és emelt szintű érettségin ezeket pontosan kell ismerni, helyesen leírni, összeállítottunk egy segédletet, amely mind a diákok, mind a tanárok számára megkönnyítheti a tanulási-tanítási folyamatot.
Az elmúlt években több összeállítással, jó gyakorlatok megosztásával segítettük a történelemtanárok munkáját. A diákok felkészítését a Feladatlapok az Újkor.hu cikkeihez, az Érettségi feladatok és megoldások gyűjteménye (2005–2016), az Érettségi feladatok és megoldások történelemből angol nyelven, az Érettségi feladatok és megoldások történelemből német nyelven, a Szöveges források a történelem tanításához, a Mintatételek a szóbeli történelemérettségihez és a Gyakorlatok a történelematlasz használatához című összeállításokkal támogatjuk, az egyetemi hallgatók és szakmódszertannal foglalkozó kutatók számára pedig A történelemtanítás digitális bibliográfiája című gyűjteményt szerkesztjük. Eddigi projektjeink közösségi munkával jöttek létre, tartalmaink ingyen hozzáférhetők, alakíthatók. Ezúton is köszönöm minden kollégámnak a segítséget, támogatást!
Jelen gyűjteményünkkel ismét az általános- vagy középiskolai történelemtanároknak és a történelmet tanuló diákoknak szeretnénk kedvezni. Az adattár a 2020-tól érvényes kerettantervekben szereplő kötelező lexikákat tartalmazza, és akárcsak korábban, most is szerkeszthető, alakítható formában adjuk közre. Fontos, hogy alapvetően a középiskolai kerettantervre építettünk, de aláhúzva azok az elemek szerepelnek, amelyek általános iskolában is szükségesek már.
Hangsúlyoznunk kell, hogy a most közölt verzió nem tekinthető véglegesnek, folyamatosan dolgozunk az adattáron (javítjuk, bővítjük stb.), azaz érdemes lesz időnként újra visszatérni oldalunkra. A munka első fázisában a 9. évfolyam követelményeire koncentráltunk, ezt ajánljuk használatra, de már a többi évfolyamra vonatkozó anyagon is dolgozunk. (Ha kérdésük, megjegyzésük, javaslatuk van, jelezzék a feketebalint28@gmail.com címen!)
Bízunk benne, hogy szándékunknak megfelelően a diákok és a tanárok számára is hasznos anyagot nyújtunk most át.
Az Adattár összeállításáért köszönet illeti Pintér Patrikot és Maróti Zsolt Viktort!
Az Adattár a történelem tanításához című segédlet letölthető innen.
az Újkor.hu szerkesztője
Ezt olvastad?
További cikkek
Tematikus ismétlő feladatlapok az emelt szintű történelem érettségi felkészítéshez
Az emelt szintű érettségi vizsgára történő felkészítés többféleképpen történhet, de az új ismeretek tanításához képest mindenképpen eltérő módszertani eszközöket igényel. A korábbi érettségi vizsgafeladatokhoz könnyen hozzáférhetünk, illetve nagy számban állnak […]
Se veled, se nélküled? – Miről mondunk le azzal, ha az iskolai okoseszközök korlátozása megvalósul?
Az okoseszközök az életünk részévé váltak. Meggyőződéses tömegközlekedőként magam is szeretem az e-bookolvasómat, a telefonomat, de azért nem mondtam le a hagyományos olvasmányaimról sem: könyv és nyomtatott sajtótermék mindig van […]
Világkörüli útra indul a Kodály-módszer: Két nemzetközi konferencia a kádári Magyarországon
Hatvan évvel ezelőtt két Magyarországon megrendezett nemzetközi konferencia hozott széleskörű elismerést a magyar zeneoktatás számára és indította világkörüli diadalútjára a Kodály-módszert. 1964 nyarán Budapesten tartotta találkozóját az UNESCO két zenei […]
Előző cikk
A denártól a bitcoinig – Pénztörténetről a Déri Múzeumban
Talán kevesek között ismert a tény, a debreceni Déri Múzeum az őrzője az egyik legnagyobb numizmatikai gyűjteménynek Magyarországon, aranygyűjteményét csupán a Magyar Nemzeti Múzeum Éremtára előzi meg minőségben és mennyiségben. […]