A második tanévünk – az Oktatás rovat felhívása
A 2017/2018-as tanév kezdetén indult el az Újkor.hu – A velünk élő történelem Oktatás rovata, és akárcsak az előző évben, idén is összefoglaljuk, milyen tartalmakat kínáltunk az Olvasóknak. Természetesen ismét ösztönözünk mindenkit, hogy küldje el nekünk írásait!
Az Újkor.hu szerzői a tavalyi nyári szünetben sem pihentek: közöltünk cikket az iszlám tanításáról, majd beszámolók következett a Rákóczi Szövetség táboráról, a Center for Judaic, Holocaust, and Peace Studies szimpóziumáról és az MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság Tantárgy-pedagógiai Albizottságának rendezvényéről. Később egy politikai szimulációs játékról adtunk hírt, illetve a Digitális Tanári első konferenciájáról is cikkeztünk.
A tanévkezdéstől kezdve egyértelműen a Nemzeti alaptanterv tervezete határozta meg a diskurzust. Lapunk az elsők közt összegezte a történelem tantárgyra vonatkozó változásokat. Ennek kapcsán beszámoltunk a Történelemoktatók Szakmai Egyesületének Nat-fórumáról és a Történelemtanárok Egylete konferenciájáról is. Ide sorolható, hogy aktivizálódott a Magyar Történelmi Társulat Tanári Tagozata, amelynek konferenciáján szintén jártunk, illetve interjú is készült a szervezet vezetőivel. Tudósítónk idén is járt az Evangélikus Iskolák Történelemtanárainak Konferenciáján, ahol szaktörténeti előadások mellett rengeteg, a tanítást színesítő ötlettel ismerkedhettek meg a résztvevők.
Örömmel közöltük Gyertyánfy András Mire jók a tanári publikációk? című írását, akárcsak Péterfi Gábor iskolai minikutatásáról és a németek kitelepítéséhez kapcsolódó projektről szóló összegzését és, valamint Vit Olivér alapos helyzetelemzését a szakgimnáziumi történelemtanításról.
Fontos célunk, hogy reflektáljunk a történelemtanítás aktuális problémáira, kihívásaira, és támpontokat adjunk a párbeszédhez, ezért idén részletes áttekintést adtunk a történelemtanár-képzésről, valamint egy interjúval mutattuk be a finn történelemoktatást.
A jó gyakorlatokat és a használható segédanyagokat közlő írásaink főként a gyakorló pedagógusokat célozzák. Ide tartozik, hogy a Zachor Alapítvány szerzőivel cikksorozat indult, az első rész bemutatta a szervezet munkáját, a második pedig az IWalk programmal és a videóinterjúkkal foglalkozott. A COURAGE nemzetközi kutatócsoport szintén nálunk mutatta be online tartalmait. A közgyűjteményekre is jutott figyelem, a múzeumi palettát színesítő Élő Történelemről és Budapest Főváros Levéltára levéltár-pedagógiai programjáról is publikáltunk, de felhívtuk a figyelmet egy applikációra is, amely Magyarország Bécsi Nagykövetségének egy freskójához tartozik.
A 2019-es rendes érettségi vizsgákra készülve frissítettük legnépszerűbb anyagunkat, az Érettségi feladatok gyűjteményét, amelyhez összeállítottuk a megoldókulcsokat is. Szintén online elérhetővé tettük a több szakember közreműködésével készült, a történelmi atlasz használatát segítő Gyakorlatok… című munkafüzetet. Sujtó Attila két részletben gyűjtötte össze az Újkor.hu azon cikkeit, amelyet az emelt szintű érettségi tematikájához kapcsolódnak (1. rész, 2. rész).
Az idei tanévre is összegyűjtöttük a versenykiírásokat és más hirdetményeknek. A 2019/2020-as tanévre vonatkozó felhívásokat folyamatosan fogadjuk a következő időszakban is.
Fontos kiemelni, hogy az Újkor.hu – A velünk élő történelem a Magyar Tudományos Művek Tárában (MTMT) jegyzett, hivatkozható ismeretterjesztő online folyóirat, ezért például a pedagógus portfólióban is feltüntethetők az Oktatás rovatban megjelent írások.
Végezetül egy – szabadon bővíthető – lista azon témákról, amelyekhez várjuk szerzők, szervezők jelentkezését:
-
problémaközpontú írások a történelemtanítással kapcsolatban;
-
saját felmérések, „minikutatások” eredményei;
-
a történelemtanítás helyzete külföldön;
-
a történelemtanítás a határon túli magyar közösségek körében;
-
taneszközök, feladatlapok, jó gyakorlatok megosztása;
-
applikációk bemutatása;
-
beszámolók a történelemtanításhoz kapcsolódó szakmai rendezvényekről;
-
felhívások (versenyek, előadások, konferenciák, táborok stb.).
A rovat vezetőjeként ezúton is kifejezem köszönetemet minden szerzőnknek, hiszen ötleteik és munkájuk nélkül nem zárhattunk volna ilyen termékeny évet!
Cikkeket csak előzetes egyeztetést követően tudunk fogadni.
Jelentkezni Fekete Bálintnál, az Oktatás rovat vezetőjénél lehet a feketebalint28@gmail.com címen.
További részletekért keresse fel a Szerzőknek szóló felhívásunkat, illetve írjon a fenti ímélcímre!
rovatvezető
Ezt olvastad?
További cikkek
Nem mind arany, ami fénylik – A Power Point használatáról a történelemórán
A Power Point prezentáció használatáról a hazai történelemtanításban Kékesi Szabolcs írt először 2005-ben, az újdonság iránti, szinte még töretlen lelkesedéssel.[1] Lutter Andrásné Hegedűs Ildikó, illetve Békés Anna már összetettebben látták […]
Középiskolásoknak szóló pályázatot hirdettek a Gulag- és Gupvi-lágerek áldozatairól
A 2023-ban harminc éve megalakult Gulág Emlékére Elpusztultak Emlékének Megörökítésére Alapítvány (a továbbiakban Gulág Alapítvány) az évforduló alkalmából a Nemzeti Emlékezet Bizottsága és a Történelemoktatók Szakmai Egyesülete közreműködésével pályázatot hirdet […]
Magyarország a kora újkorban – témafeldolgozás hatodik évfolyamon
Írásom célja egyrészt az, hogy a Magyarország a kora újkorban téma kapcsán megmutassam tanítványaim kreativitását, másrészt pedig az, hogy az ismertetett példák alapján inspiráljam a kollégákat: bátran lépjünk ki a […]
Előző cikk
„Felemelő érzés volt végre éles helyzetekben megélni az álmomat” – interjú Sujtó Attilával
Sujtó Attila történelmet és angolt tanít az KTM Újbuda Gimnáziumban, mellette az Újkor.hu Naptár és Aktuális rovatait vezeti. Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karán végzett, ahol a kari, majd az […]