A negyedik tanévünk – az Oktatás rovat összegzése és felhívása

Az Oktatás rovat 2017/2018-as tanév kezdetén indult el az Újkor.hu – A velünk élő történelem portálon. Az elmúlt négy év alatt rengeteg cikkünk jelent meg, de most – akárcsak az előző években – csak azt foglalom össze, hogy Olvasóinknak mit kínáltunk idén.

Oktatási segédleteink

Szerkesztőségünk elkötelezetten támogatja a történelemtanítás ügyét. Az Újkor.hu idei egyik apró újítása, hogy külön fül alatt érhetők el legfontosabb segédleteink, így az oktatás szereplői még könnyebben érik el a kiemelt tartalmakat.

Korábban az alábbiakat tettük közzé oldalunkon:

A történelemtanítás digitális bibliográfiája

Érettségi feladatok és megoldások gyűjteménye történelemből (2005–2016)

Érettségi feladatok és megoldások történelemből angol nyelven

Mintatételek a szóbeli történelemérettségihez

Gyakorlatok a Történelmi atlasz középiskolásoknak c. kiadványhoz

Szöveges források a történelem tanításához

Feladatlapok az Újkor.hu cikkeihez

Az idei évben ez a kínálat kiegészült a következőkkel:

Érettségi feladatok és megoldások történelemből német nyelven

Adattár a történelem tanításához

Tantárgy-pedagógiai cikkek

Az oktatás egyik legnagyobb kihívása az elmúlt esztendőben egyértelműen a digitális munkarend volt. A tavalyi évben felmértük, mire volna igénye a történelemtanároknak. Ezt az adatgyűjtést ismételtük meg idén, így már valamelyest jobban kirajzolódik, hogy milyen tartalmakra tartanak igényt a történelemtanárok, de apró hangsúly-eltolódások is megfigyelhetők. Ezeket az eredményeket a történelemtanítást segítőknek érdemes figyelembe venni.

A 2020/2021-es tanévet új taneszközökkel kezdtük meg. Tompa Szandra és Gacsal Dóra a rabszolgaság megjelenítését hasonlította össze két korszakra fókuszálva, dolgozatukban az 1980-as évek és a jelen 5.-es tankönyveit vizsgálták. 

A pozsonyi csatáról készült filmről sokféle vélemény megjelent a nyilvánosságban. Az Újkor.hu-n az oktatás felől közelítettük meg az alkotást, illetve az animáció/oktatóvideó műfaját, de egy jó gyakorlatot is megosztottunk a témában.

Idén is született hiánypótló írás: Zsidai Réka összegezte tapasztalatait arról, hogy hogyan lehet történelmet tanítani a hátrányos helyzetű tanulóknak. Cikkében rámutatott a nehézségekre, de jó gyakorlatokat is megosztott.

Szakmódszertani cikkekben sem volt hiány. Hordós Andrea egy, a gamifikációra építő jó gyakorlatot mutatott be. Török Márta Szentendre helytörténetének oktatásához közölt egy kidolgozott modult is tartalmazó cikket. Gacsal Dóra a digitális oktatásban jól használható ötlet, a tanulók által írt-szerkesztett cikkek, címlapok előnyeit részletezte, illetve egy sablont is közölt.

Zsidai Réka volt az, aki az egyik legnépszerűbb applikáció, a LearningApps működését mutatta be részletesen, utat mutatva azoknak, akik még nem vagy kevésbé ismerik a felületet. Maróti Zsolt Viktor is folytatta sorozatát, a nyári szünetben a deck.toys-t, a Playfactile-t és a Kahoot!-ot mutatta be a történelemtanároknak.

Az idei tanév egyik fontos témája a „frissítés” előtt álló történelemérettségi. A tervezett módosításokról Nánay Mihály írt számunkra egy összefoglalót, amelyből a készítők szándékait ismerhettük meg alaposabban, s reagált a nyilvánosságban megjelenő értesülésekre, véleményekre is. A témához Gyertyánfy András szólt hozzá oldalunkon egy gondolatébresztő cikkel.

A felsőoktatás felől is érkezett egy érdekes írás, Harangi-Tóth Zoltán a komoly játékokkal és a hadijátékokkal kapcsolatos, az NKE-n szerzett tapasztalatait összegezte. A gamifikáció iránt érdeklődőknek tanulságos megismerni a felvetett szempontokat.

Ajánlók, ismertetők

A korábbiakhoz híven idén is ajánlottunk könyveket a közoktatás szereplőinek. Kovács István az Árkádia Kiskönyvtár magyar kora újkorral kapcsolatos kötetét ismertette, Maróti Zsolt Viktor a Magyarország 20. századi történetével foglalkozót, illetve az Eszmetörténet címűt. Szeghő Patrik a sorozat abszolutizmussal foglalkozó könyvéről írt részletesen. John H. Arnold Történelem. Nagyon rövid bevezetés című munkájáról szintén írtunk, mivel ez a könyv a fakultációkon és az egyetemi tanulmányok alatt is hasznos lehet.

Bejárta a nyilvánosságot a hír, hogy új tankönyvcsalád készült a Katolikus Pedagógiai Intézet gondozásában. A sorozatot Maróti Zsolt Viktor ismertette.

A könyvek mellett felhívtuk a figyelmet az Magyar Nemzeti Levéltár Oktatólapok nevű honlapjára, ahol források, feladatok találhatók. A megújult Tényleg!? oldalt is bemutattuk, erről Bárány Balázs írt cikket.

Bayer Árpád a Múzeumi Játékmustrát ajánlotta az Olvasóknak, mivel a rendezvény fókusza a motiváció és a játék.

Interjúk

Fontos vállalásunk, hogy megismertessük azokat, akik innovatív módon segítik a történelemoktatás fejlődését. Paksa Rudolf neve nem ismeretlen a történelemtanárok előtt, az idei évben a Rebellió társasjáték kapcsán kérdezte őt Maróti Zsolt Viktor.

Mivel digitális animációkra, rekonstrukciókra sok történelemtanár támaszkodik tanítás közben, ezért erről a Pazirik Kft. alapítóját, Balogh Andrást és a Digitális Legendárium alapítóját, Hajnal Ödönt kérdeztük.

Igaz Leventével és Tóth Péterrel a történelemtanításról, illetve a tanárok kihívásairól B. Szabó János beszélgetett.

Részlete A zentai csata c. filmből (Forrás: Digitális Legendárium)

Beszámolók

Az idei évben kevesebb rendezvényről tudtunk beszámolni, hiszen ezeket jórészt online (is) elérték a kollégák. A Történelemtanárok Egylete (TTE) 30. konferenciájáról, ahol főként az emlékezetpolitika, az áltények és az oktatás viszonya volt központban, de az új tankönyvek kapcsán kerekasztal-beszélgetést is tartottak. A rendezvényről Herczeg Annamária írt összefoglalót. Szintén ő volt az, aki tudósított az Evangélikus Iskolák Történelemtanárainak VIII. Konferenciájáról, ahol idén is előkerültek szaktörténeti témák, jó gyakorlatok, de részletesebben szó volt az új NAT-ról és az érettségireform munkaanyagáról is. Ezzel együtt született cikk a Magyar Történelmi Társulat Tanári Tagozata idei, nemzetközi szereplőket is felvonultató seregszemléjéről is.

 

Az elmúlt 12 hónapban 32 oktatással kapcsolatos cikkünk jelent meg. Reméljük, hogy olvasótáborunk a jövőben is gyarapodni fog, illetve sokan követik majd eddigi szerzőink példáját, és nálunk mutatják be kutatási eredményeiket vagy jó gyakorlataikat!

Az Oktatás rovat felhívása

Fontos kiemelni, hogy az Újkor.hu – A velünk élő történelem a Magyar Tudományos Művek Tárában (MTMT) jegyzett, hivatkozható ismeretterjesztő online folyóirat, ezért például a pedagógus portfólióban is feltüntethetők az itt megjelent írások.

Végezetül egy – szabadon bővíthető – lista azon témákról, amelyekhez várjuk szerzők, szervezők jelentkezését:

  • problémaközpontú írások a történelemtanítással kapcsolatban;
  • saját felmérések, „minikutatások” eredményei;
  • a történelemtanítás helyzete külföldön;
  • a történelemtanítás a határon túli magyar közösségek körében;
  • taneszközök, feladatlapok, jó gyakorlatok megosztása;
  • applikációk bemutatása;
  • beszámolók a történelemtanításhoz kapcsolódó szakmai rendezvényekről;
  • felhívások (versenyek, előadások, konferenciák, táborok stb.).

 

A rovat vezetőjeként ezúton is kifejezem köszönetemet minden szerzőnknek, hiszen ötleteik és munkájuk nélkül nem zárhattunk volna ilyen termékeny évet!

 

Cikkeket csak előzetes egyeztetést követően tudunk fogadni.

Jelentkezni Fekete Bálintnál, az Oktatás rovat vezetőjénél lehet a feketebalint28@gmail.com címen.

További részletekért keresse fel a Szerzőknek szóló felhívásunkat, illetve írjon a fenti ímélcímre!

Fekete Bálint

rovatvezető

Ezt olvastad?

Mészáros Kálmán hadtörténész, a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum tudományos munkatársa. Doktori disszertációját A kuruc katonai felső vezetés létrejötte és